De revue van de ronde in theater De Weijer Boxmeer
De Ronde van Boxmeer krijgt dit jaar een extra etappe. Op 12 juli is er een proloog waarbij de liefhebbers kunnen pedaleren in het pluche van theater.
Boxmeer
En ineens is daar nog een extra voorstelling in Theater De Weijer te Boxmeer. Daags voor Daags na de Tour kunnen wielerliefhebbers terecht in het lokale theater. De opstap naar de lokale wielerronde was te mooi om te negeren. Het was allemaal last minute met het contracteren van Marcel Rözer en Pieter Roelofs die recentelijk nog zorgden voor een afgeladen theater LUX in Nijmegen. ‘Ze hebben er speciaal twee ronde missen voor gestuurd’ grapt de Nijmeegse schrijver, die als we hem spreken net bezig is met de avond. Hij zit gebogen over De Renner, die wielerbijbel van fietsend Nederland. ‘We gaan nog niet teveel verklappen, maar Boxmeer wilden we niet weigeren. Het is hoe je het ook bekijkt het wielerevenement waar alle groten der aarde aan de start hebben gestaan. Daags na de Tour is een fenomeen dat iedereen kent, en ik moet tot mijn schande bekennen dat ik er nog nooit geweest ben, je hoort toch veel over hoe van tevoren al wordt besproken wie er mag winnen, maar misschien kan ik daar beter niets over zeggen. Wielrennen leent zich voor literatuur, voor verhalen, veel meer dan voetbal. En wat past er beter dan een voorstelling vlak voor Daags na de Tour?’
Samenwerking
De samenwerking tussen Rözer en Roelofs mag op zijn minst verrassend worden genoemd. Rözer, columnist, schrijver en programmamaker, schrijft en spreekt al enkele decennia over sport. Vanwege de dynamiek, de adrenaline maar vooral ook omdat sport de talenten én tekortkomingen van de menselijke soort uitvergroot. Hij won als journalist de Nico Scheepmakerbokaal (voor het beste sportboek) en de Hard Grasprijs (voor het beste sportverhaal). Rözer publiceerde in diverse kranten en sportbladen en werkte op tv voor Sportpaleis De Jong en Goedemorgen Nederland.
Rembrandt
Roelofs, bij het grote publiek vooral bekend van succesvolle televisieprogramma’s als Project Rembrandt en De Nieuwe Vermeer, is werkzaam als hoofd Beeldende Kunst bij het Rijksmuseum. Hij is gespecialiseerd in zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderijen. Als tienjarige hield hij zijn eerste spreekbeurt over Rembrandt. De kunst van de grootste Hollandse meester liet hem vervolgens niet meer los. Hij werkte aan tentoonstellingen in binnen- en buitenland en publiceert en doceert regelmatig over een breed scala aan kunsthistorische onderwerpen. De recensies van de eerste twee shows waren lovend; “De interactieve theatershow zorgde in een uitverkochte zaal voor een persoonlijke avond vol anekdotes, iconische beelden en vermakelijke gesprekken’, lazen we al op de website van Arthouse Lux en ook dagblad De Gelderlander berichtte over ‘Een duel in woordkunst.’
Wielrennen
In Boxmeer dit keer dus niet over sport in het algemeen maar over wielrennen. Wat verbindt Tadej Pogačar met Johannes Vermeer? In welk opzicht lijkt Marianne Vos op Rembrandt? En wat heeft Mathieu van der Poel gemeen met Vincent van Gogh? Het lijken werelden die ver uit elkaar liggen, maar in Boxmeer slaan sportschrijver Rözer en kunstkenner Roelofs in een speciale wielereditie van hun interactieve theatershow ‘The Match: Het spel van kunst en sport’ bruggen tussen de Franse impressionist Renoir en de Tour de France, Gino Bartali en de Hollandse Meesters, de Strade Bianche en Romantische landschapschilderkunst.
Vlammende betogen
In de voorstelling gaan Rözer en Roelofs samen met het publiek op zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen twee werelden die even onmisbaar zijn. Via vlammende betogen, epische sportmomenten en close-ups van wereldberoemde schilderijen, sculpturen en sporticonen laten beide sprekers toeschouwers anders kijken naar beelden van kunst en sport. Zo maakte Rözer voor de gelegenheid een mini-opera over de Tour de France en vertelt Roelofs over de verwantschap tussen een iconische bergetappe en middeleeuwse, religieuze schilderkunst. Langzamerhand wordt duidelijk dat The Match geen wedstrijd is, maar een feest der herkenning!
Tekst: Iwan van Duren