Onderwijsvoorzieningen in beweging: Collegevoorstel aangenomen ondanks verdeeldheid
LAND VAN CUIJK – De gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met een ingrijpende herstructurering van de voortgezet onderwijsvoorzieningen in de regio. Het voorstel, dat gepaard gaat met een begrotingswijziging, omvat de clustering van scholen, sluiting van enkele vestigingen en investeringen in onderwijshuisvesting. Uiteindelijk stemden 29 raadsleden voor en 5 tegen, waarmee het voorstel werd aangenomen.
Volgens het college is de ingreep noodzakelijk vanwege een aanhoudende daling van het aantal leerlingen en de veranderende behoeften binnen het onderwijs. Scholen in de regio kampen met leegstand en stijgende kosten, terwijl tegelijkertijd een sterke verbinding met de arbeidsmarkt gewenst is. Door scholen te clusteren en nieuwe onderwijshuisvesting te realiseren, hoopt de gemeente een efficiënter en aantrekkelijker onderwijsaanbod te creëren.
Voordelen en toezeggingen
Een van de belangrijkste voordelen van het voorstel is het efficiëntere gebruik van onderwijsfaciliteiten. Door scholen samen te voegen, kunnen kosten voor onderhoud en exploitatie worden verlaagd. Daarnaast blijft een breed onderwijsaanbod gewaarborgd door intensievere samenwerking tussen Elzendaalcollege, Merletcollege en Metameer. Dit biedt leerlingen in de regio meer keuzemogelijkheden en vergroot de aansluiting op mbo- en arbeidsmarktontwikkelingen.
Tijdens de vergadering vroeg Astrid Bannink (LPG) aan wethouder Hendriks of hij, als hij het proces opnieuw zou doen, dezelfde stappen zou nemen. Hendriks bevestigde dit grotendeels, al gaf hij toe dat de communicatie rondom het voorstel zorgvuldiger had gekund. Bannink was teleurgesteld met het antwoord van de wethouder en had gehoopt dat hij zou erkennen dat het proces anders begeleid had moeten worden.
Raadslid Helma Pluk (Team Lokaal) benadrukte het belang van veiligheid voor leerlingen, vooral op de N272 tussen Sint Anthonis en Boxmeer. De wethouder deed de toezegging om de mobiliteit minimaal één of twee volledige schooljaren te monitoren en de resultaten vervolgens terug te koppelen aan de raad. Deze geïmproviseerde toezegging stelde Pluk tevreden.
Politieke verdeeldheid blijft bestaan
Niet alle partijen waren overtuigd van het voorstel. Liesbeth van Heeswijk van Liberaal Land van Cuijk noemde het plan “onbegrijpelijk en niet duurzaam.” Zij stelt dat de kosten hoger uitvallen dan begroot en verwijt het college een “minachting voor de inwoners.”
Daartegenover staat Arjan Breijer van het CDA, die het voorstel juist steunt. Volgens hem biedt de clustering van onderwijsinstellingen meer mogelijkheden voor leerlingen, met name voor degenen die nu buiten de gemeenteonderwijs moeten volgen. “Tegenover de investeringen staan besparingen op de reiskosten van kinderen die nu buiten de gemeente naar school moeten,” stelt Breijer. Hij benadrukt tevens dat hij de verlenging van het contract met het COA losgekoppeld wil zien van dit voorstel. “De meefinanciering door het COA vanwege de wens van een school voor anderstaligen moet niet worden vermengd met dit besluit.”
Ook Astrid Bannink (LPG) steunde het voorstel en benadrukte het belang van kwalitatieve huisvesting voor leerlingen en docenten. Ze ziet in de nieuwbouw een kans om energieneutrale scholen te realiseren. Tegelijkertijd uitte zij haar zorgen over het feit dat het perspectief van de inwoners onvoldoende is meegenomen.
Judith Logtens (VVD) gaf aan teleurgesteld te zijn over de gebrekkige raadpleging van inwoners tijdens het proces. Ze pleitte daarnaast voor meer aandacht voor techniekonderwijs. “Deze opleidingen zijn essentieel voor de economische toekomst van ons land.”
Ondanks de verdeeldheid werd het eerste amendement aangenomen en kreeg het collegevoorstel een meerderheid van 29 stemmen voor en 5 tegen. Het voorstel is daarmee definitief aangenomen en zal in de komende jaren worden uitgevoerd.
Hoe nu verder?
Het college zal de mobiliteit van leerlingen blijven monitoren en toezien op een soepele implementatie van de veranderingen. Daarbij blijft er aandacht voor verkeersveiligheid en mogelijke aanpassingen aan de infrastructuur.
Of de voordelen uiteindelijk opwegen tegen de nadelen, zal de komende jaren blijken. Feit is dat het onderwijslandschap in Land van Cuijk een ingrijpende transformatie ondergaat, met zowel kansen als uitdagingen in het vooruitzicht.