Burgemeester Moorman voor de klas in Cuijk
Afgelopen woensdag bracht burgemeester Marieke Moorman van de gemeente Land van Cuijk een bezoek aan het Merletcollege in Cuijk. Deze gastles was de tweede van een reeks bezoeken aan alle middelbare scholen in het Land van Cuijk, waarbij de burgemeester leerlingen betrekt bij belangrijke gemeentelijke thema’s.
Die ochtend ging zij in gesprek met de leerlingen van 2 en 5 havo over haar rol en verantwoordelijkheden binnen de gemeente. Dit bood de leerlingen een unieke kans om meer te leren over het gemeentebestuur en de taken van de burgemeester.
De bijeenkomst begon met een introductie, waarin de burgemeester zichzelf voorstelde en de leerlingen betrok door hen vragen te stellen, zoals: "Hoeveel plaatsen telt onze gemeente?", "Hoeveel inwoners hebben we?" en "Waar staat ons gemeentehuis eigenlijk?" Deze interactieve start zette de toon voor een boeiende en leerzame sessie.
Daarna volgde een uitleg over het gemeentebestuur. De burgemeester legde uit hoe het college van burgemeester en wethouders (B&W) werkt, wat de taken van de gemeenteraad zijn en hoe een wethouder of raadslid in functie komt. Ook termen als ‘portefeuille’ kwamen aan bod, waarbij de burgemeester verduidelijkte dat dit verwijst naar de specifieke verantwoordelijkheden van een wethouder.
De burgemeester lichtte vervolgens haar eigen rol toe. Ze is voorzitter van zowel de gemeenteraad als het college van B&W en draagt de verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente. Aan de hand van actuele casussen, zoals de landelijk bekende Carmeting in Cuijk, maakte ze haar rol concreet. Ook de jaarlijkse doortocht van de Nijmeegse Vierdaagse door de gemeente kwam ter sprake, waarbij ze de leerlingen vroeg hoe zij zouden handelen in een crisissituatie, zoals paniek in een menigte.
Tot slot werd de vuurwerkdiscussie besproken. Dit bleek een hotitem te zijn! De burgemeester legde uit dat de gemeente momenteel bezig is met het verzamelen van meningen over vuurwerk tijdens de jaarwisseling, en vroeg ook de leerlingen naar hun visie op zaken als een vuurwerkverbod, vuurwerkvrije zones en vuurwerkshows. De leerlingen kregen volop ruimte om hun mening te geven en vragen te stellen.