Geen toetsweek, maar een méérweek op Metameer Boxmeer

Boxmeer – Op Metameer jenaplan Boxmeer hebben leerlingen de eerste periode afgesloten met een méérweek.

Terugkijken op wat je hebt geleerd kan met toetsen. Maar het kan ook anders. Tijdens alle activiteiten stond de relatie van de leerling met zichzelf, de ander én de wereld om zich heen centraal. Door de variatie in activiteiten leren leerlingen o.a. samenwerken, iets creëren, presenteren en hun successen vieren. Essenties die in het jenaplanonderwijs telkens terugkomen.

Ik, de ander en de wereld

De relatie met de ander en de wereld stond centraal in deze eerste méérweek. De gastles van een ex-gedetineerde maakte veel indruk op de derdeklassers van jenaplan. Zich verplaatsen in de ander en zonder een oordeel te geven de juiste vragen stellen. Leerlingen stelden zichzelf de vraag: welke keuzes zou ik zelf hebben gemaakt? Het levensverhaal van een ex-gedetineerde liet zien dat bepaalde keuzes grote impact hebben op je toekomst.

Afrikaanse cultuur

De brugklassers maakten kennis met de niet-westerse cultuur door workshops djembé, Afrikaanse dans en bodypercussie. Fleur en Pien vonden het een leuke ervaring: “De muziek is anders en de bewegingen zijn veel losser en vrijer dan wij gewend zijn.”

Verder gingen de brugklassers naar het Brestbos voor een actieve dag. Hoeveel sprongen kun jij maken in 30 seconden? Stijgt jouw polsslag bij deze oefeningen? Er is ook gekookt door leerlingen. Een klas had de RIVM-richtlijnen zorgvuldig in acht genomen. In een prachtig op afstand ingericht restaurant hebben vier gasten genoten van zelfbereide gerechten. Er was een heel hoog ‘u-gehalte’ en leerlingen namen de opdracht heel serieus. Dat was ook precies de reden waarom er geen peper en zout op tafel stond, want dat zie je toch niet in een zichzelf respecterend restaurant?

Podiumkunsten

Tweedeklassers Gwen en Lynn stonden met hun klas in het theater van de Weijer. Hun voorstelling met muziek, dans en animatie had de passende titel ‘Geloof in jezelf’. Durf op het podium te staan, jezelf daar te presenteren. Vooraf en achter de schermen is goed samengewerkt. Lynn vervulde daarnaast een extra verantwoordelijke taak van regisseur. Dat was soms best lastig om je klasgenoten aan te sturen op tijd het podium op te gaan. De voorstelling is gefilmd, waardoor de leerlingen zichzelf terug hebben kunnen zien.